dimecres, 7 de març del 2012

Txema Berruga: “Des de la primera exposició en un centre cívic ja no he parat”


Ja du un bagatge de disset exposicions. Llicenciat en disseny gràfic però absorbit per les caricatures, el barceloní Txema Berruga mostra el seu art amb il·lusió arreu on li ofereixen un espai. La major part dels retrats exageren personatges de l'àmbit de la cultura -cinema, literatura, pintura-, però també en podem trobar sobre polítics o esportistes.

Una exposició ambulant viatja amb en Txema Berruga, un caricaturista de llapis a ordinador...
De nen ja feia caricatures de companys, de professors. És el que més m'apassiona i sempre se m'ha donat millor. Es neix amb això, no es pot explicar

Com escull els personatges?
M'encanta el cinema i la cultura en general. La majoria de les caricatures són d'actors i directors o pintors, escriptors, etc. No hi ha una raó clara per la qual escullo els personatges; tots són del segle XX i molts guarden algun vincle amb l'actualitat. D'aquests, n'agafo una fotografia o aturo la seva imatge a la televisió, en faig el dibuix i després hi afegeixo color per ordinador.
Txema Berruga i les seves caricatures a l'exposició del centre cívic Collblanc-La Torrassa de l'Hospitalet

S'ha queixat mai algú?
No, no busco ofendre ningú i mai he tingut problemes en aquest sentit. És més, hi ha gent que quan coneix la meva feina em fa algun encàrrec, ja sigui d'ells mateixos o d'algú famós, i sempre queden molt contents.

Amb qui es va posar en contacte per fer la primera exposició al Centre Cívic Collblanc-La Torrassa de l'Hospitalet?
Va ser un company que treballava a l'empresa amb mi. A ell li van oferir una plaça de feina en aquest Centre Cívic i em va proposar de fer una exposició. Les caricatures són un art curiós i divertit i tenen molt bona acceptació entre el públic. Això va ser el gener de 2010, m'hi vaig llençar i el dia que vam inaugurar a l'Hospitalet ja em van sortir ofertes d'exposar per tot l'any; en vaig fer deu.

Creu que els Centres Cívics són un bon lloc per donar-se a conèixer?
Jo em pensava que l'exposició a l'Hospitalet seria la primera i única, però aquell dia hi va haver molt de moviment i ja vaig sortir a la ràdio i la televisió d'allà i també a l'Info-k de TV3. Vaig quedar realment sorprès. Mai m'he fet gaire publicitat, tot ha anat sorgint pel boca orella. Crec que els centres cívics, així com d'altres espais culturals, són un bon espai per exposar perquè hi ha molta activitat i és fàcil que es mirin les exposicions. Des de llavors ja no he parat. 

CARICATURART, sobre artistes, al centre cívic
Convent de Sant Agustí


L'objectiu de les exposicions és vendre?
Una mica sí. En algunes he venut bastant però sé que no em puc dedicar a això professionalment. Des de sempre he fet caricatures i mai fins fa dos anys m'havia decidit a mostrar-les. Ara començo a recollir els fruits de tan treball.

Només caricatures?
No, he tocat moltes coses però evidentment les caricatures són el que més m'agrada, ja tinc més de 100! i sempre faig canvis d'una exposició a una altra.Tot i així, a la carrera em vaig especialitzar en disseny gràfic i com a freelance he treballat per moltes marques -Kas, Budweiser, Banc Sabadell,...-. Faig des d'”storyboards” a il·lustracions finals i ja m'han encarregat tres portades de llibres.

Enguany ja ha fet dues exposicions. Ara què vindrà?
Ara molta feina. Fins i tot he de refusar ofertes. D'aquí poc faré de jurat als premis Assupció Moncunill per presos  de Centres Penitenciaris i del 3 al 20 de maig seré a l'Auditori Barradas de l'Hospitalet. M'agradaria exposar a Can Felipa però sembla ser que busquen un art més abstracte, més “modernillo”. També m'he de renovar i per això em balla la idea de començar a caricaturitzar escenes de pel·lícules. Després ja veurem, el secret com ja he dit és buscar llocs amb molt de moviment i fer-te veure.

Notícia a La Vanguardia de la publicació d'un llibre amb dibuixos de Txema Berruga

Contacta amb en Txema Berruga a txeberes2000@yahoo.es


                               Mostres de les caricatures de Txema Berruga

1 comentari: